Kunstmuseets talenthold KUNSTLab arbejder i januar og februar sammen med kunstner og forfatter Jacob Juhl om forskellige fotoprojekter, der har selvportrættet som fokus. I forbindelse med renoveringen af Kulturhuset har KUNSTLab skabt et fællesværk på et af de plankeværk, der er sat op rundt om stilladserne. Værket hedder SPLINTER, og er et 25 meter langt forløb af rå brædder, hvor alle elevernes ansigter printes på, skilles ad, og sættes sammen på ny. På den måde opstår et hav af fragmenterede ansigter, hænder og kroppe, der er sat sammen på kryds og tværs. På Randers Kunstmuseum glædes vi over at de unge på den måde får rum til at udtrykke sig kunstnerisk og samtidig skaber fokus på det liv der ‘fortsat’ leves inde bag stilladser og plankeværker. Vi takker Randers Kommune for tilladelsen til at ‘erobre’ et nyt byrum.
Randers Kunstmuseum har skabt en smeltedigel for unge kunst- og litteraturnørder.
KUNSTLab er et tilbud for unge mellem 15 og 25 år. Under arbejdstitlen ord og visuelle spor arbejdes der tværkunstnerisk med tekst og billedkunst. De unge mødes to aftener om ugen og arbejder også flere weekender i løbet af året. Her møder de unge deltagere professionelle billedkunstnere og forfattere omkring en fælles dyb interesse for at udtrykke sig kunstnerisk. I år arbejder de 10 unge med forfatter Louise Juhl Dalsgaard og billedkunstnerne Anne- Sofie Overgaard og Jacob Juhl. De tre kunstnere er ansat med støtte fra Statens Kunstfonds huskunstnerpulje hvilket sikrer et højt fagligt niveau. Senere på foråret arbejdes der med bl.a. installation og foråret afsluttes med selvstændige projekter med kompetent vejledning fra vores huskunstnere og en afsluttende udstilling. Ud over et uddannelsesforløb der bl.a. kan forberede til de kunstneriske uddannelser, er KUNSTLab for deltagerne også blevet et fællesskab for gruppen af unge, som alle har fælles interesser indenfor det kunstneriske felt og samtidigt kommer med forskellige indgangsvinkler til feltet og deres egne stemmer og udtryk. De fleste af de 10 deltagere er nu på andet år og flere arbejder seriøst på optagelse på et af de tre Kunstakademier og forfatterskolen. Andre bruger forløbet til at styrke deres kreative kompetencer og afprøve forskellige genrer indenfor det kunstneriske felt.