Presse
Pressemeddelelser og billeder
Jeannette Ehlers – Crossing Waters: Ripples of Tomorrow
Begrebet identitet er en allestedsnærværende faktor i vor tid. Nu tager en ny udstillingsrække I-LAB i Randers og Paris identitetspolitikken op til debat med to eksperimenterende udstillinger af samtidskunst. Allerede i sommers kunne den første udstilling åbne på Le Bicolore i Paris, hvor den fik fremragende internationale anmeldelser. Nu er tiden kommet til at præsentere udstillingen ”Jeannette Ehlers – Crossing Waters: Ripples of Tomorrow” for et dansk publikum.
Udstillingen Crossing Waters: Ripples of Tomorrow viser fotografi, video, performance og installationer af den dansk-caribiske kunstner Jeannette Ehlers (f. 1973). Ehlers er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi. Hun bor og arbejder i København, men har rødder i både Danmark og Trinidad. Det er hendes egen arv og identitet der danner afsæt for hendes værker. Ehlers udforsker den vestlige kolonihistorie og de bølgeslag, den fortsat skaber i dag.
I sin praksis lægger Ehlers stor vægt på kroppen og det performative. Hun bruger sin egen krop og sin egen erfaring som brun krop i verden som afsæt, men inddrager og sammenfletter ofte andres stemmer og vidnesbyrd i sine værker. Hun bygger bro mellem det personlige, intime og det kollektive og politiske.
I sine værker hylder Ehlers den afrikanske diaspora. Et udtryk der betegner grupper, der bevarer deres kulturelle identitet og bånd til deres oprindelige hjemland, selvom de bor i andre lande. I dette tilfælde efterkommerne af afrikanere, der blev spredt rundt omkring i verden, især som følge af den transatlantiske slavehandel.
For Ehlers er fortiden del af en levende og omskiftelig nutid. Den påvirker vores forståelse af virkeligheden, vores sprog, billeder og de fortællinger, der definerer os. Udstillingen er således iscenesat som en reflekterende cyklisk rejse, hvor den koloniale fortid aktiveres og forbindes med nutidige spørgsmål om migration, identitet og kampen for repræsentation.
Om Jeannette Ehlers
Jeannette Ehlers har en meget lang og imponerende internationale udstillingskarriere bag sig, men udstillingen på Randers Kunstmuseum er hendes første soloudstilling i Jylland. Et centralt fokus for Ehlers undersøgelser er forskellige repræsentationer af sorthed og hun vakte stor debat i 2018, da hun sammen med den caribiske kunstner La Vaughn Belle skabte det første store mindesmærke over den danske kolonihistorie i form af skulpturen I Am Queen Mary foran Det Vestindiske Pakhus i København. Der vises både helt nye værker og et retrospektivt udvalg af ældre.
Publikation og Film
I forbindelse med udstillingen udgives publikationen Jeannette Ehlers: Crossing Waters: Ripples of Tomorrow med tekst af kurator Anna Krogh-Rosenlund, Kulturråd Catherine Lefebvre og Élisa Leïla Durand. Filmselskabet Immersive Stories har endvidere produceret en film om Jeannette Ehlers og arbejdet med udstillingen, der kan ses på museet.
Udstillingen vises på Randers Kunstmuseum fra den 30. november 2024 til den 26. januar 2025.
Udstillingsrækken I-LAB er produceret i et samarbejde mellem Le Bicolore, Det danske hus i Paris, kurator Anna Krogh-Rosenlund og Randers Kunstmuseum.
Tak til
Udstilling og formidling er realiseret med støtte fra 15. Juni Fonden, Augustinus Fonden, Beckett Fonden, Knud Højgaards Fond, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond og Statens Kunstfond.
For yderligere information, kontakt da:
Museumsdirektør Lise Jeppesen, tlf. 86 42 29 22, lj@randerskunstmuseum.dk
For pressebilleder se: https://randerskunstmuseum.dk/jeannette-ehlers-crossing-waters/
Om Museet
PRESSEKONTAKT
Lise Jeppesen
Mag.art. museumsdirektør
M lj@randerskunstmuseum.dk
T +45 86 42 29 22