Det er med stor glæde Randers Kunstmuseum nu kan meddele, at Brian Kures konceptuelle værk Nordic Waste får permanent hjem på Randers Kunstmuseum. Det sker takket være støtte fra 15. Juni Fondens indsats UNG KUNST, der har til formål at støtte talentudvikling og karriereveje for unge kunstnere i Danmark.
Det er et omdiskuteret og kontroversielt værk der nu kommer til at indgå i museets samling. Nordic Waste blev første gang vist i en kælder på Vermlandsgade i Køenhavn i juni 2024, hvor det fik fremragende anmeldelser i Information og Kunstkritik. I marts 2025 blev værket præmieret af Det Kgl. Akademi for Skønne Kunstner, hvor Brian Kure fik tildelt Franciska Clausen medaljen “For sin vilde idé, sit skarpe øje og præcise greb.” Efterfølgende blev værket vist på Randers Kunstmuseum fra den 11. april til den 27. juli 2025, hvor det vakte stor debat i Randers Amtsavis og rosende omtale i de landsdækkende medier med et indslag i TV2 Nyhederne, P4 og blandt andet fem stjerner i Politiken.
Om værket
Nordic Waste består af ni landskabsmalerier som Brian Kure har købt fra jordrensningsvirksomhedens konkursbo. De idylliske naturskildringer danner en kontrast til de store bjerge af forurenet jord i Ølst Bakker 10 km fra Randers. Kvaliteten af billederne er svingende, fra romantisk pastiche til hobbykunst. Nu indgår de sammen i et nyt konceptuelt og økokritisk værk skabt af Kure.
Brian Kure fortæller: ”Jeg har en ven der regelmæssigt tjekker konkurs-auktioner. Han viste mig, at han havde fundet den auktion der lå i kølvandet på Nordic Wastes konkurs, efter at ejerne besluttede at opløse firmaet for at undgå at skulle betale for det dyre oprydningsarbejde efter jordskredet i december 2023. Udover hæve-sænke-borde og tørre potteplanter og diverse kontorartikler var der den her række landskabsmalerier. Med det samme jeg så dem, tænkte jeg at de her malerier fortalte noget væsentligt om hvordan naturen var blevet forvaltet i Ølst Bakker, så jeg købte hele stakken.”
Det er ikke de købte værkers kunstneriske kvalitet der var afgørende for Brian Kure, men snarere den voldsomme kontrast mellem maleriernes idealiserede skildringer af det danske landskab og de gigantiske bunker forurenet jord, der mødte alle med ærinde i området. Det er kapitalismekritik, økokritik og et væsentligt vidnesbyrd om den løgn om det smukke landskab, man hævdede at kunne genetablere på den lerede jord.
Når der bygges og produceres ophobes der affald, og på Nordic Waste kom den forurenede jord fra hele Danmark og Norden. Jord der ikke kunne efterlades i naturen uden at gøre massivt skade på den, og jordbunkerne hober sig op. Samtidig har vi måske fortsat alle en fantasi om den uberørte danske natur, som den ses skildret i kunstnernes billeder. Matthias Krüger skriver: ”Malerierne tjener uanset hvad i dag som spor ind i en fortælling om menneskelig dårskab. Og om det håb for en bedre, grønnere verden, historien om Nordic Waste også bærer på”.
Grundlægger David York, Nordic Waste, har i forbindelse med udstillingen på Randers Kunstmuseum fortalt, at værkerne blev købt samlet på en auktion ved Lauritz.com til den beskedne sum af 1.000 kr. De faldt ikke i medarbejdernes smag, og blev bortset fra et par enkelte placeret i et pulterrum (Randers Amtsavis). Det er dog fortsat interessant, at det netop var den type landskaber grundlæggeren købte til Nordic Waste. De indgår som brikker i fortællingen.
Det var et stort ønske for Randers Kunstmuseum at erhverve værket Nordic Waste. Det sætter fokus på sidste års truende miljøkatastrofe, én af de mest betydningsfulde begivenheder i byens nyere historie. Samtidig løfter værket kunstnerisk i høj grad problematikken ud af den specifikke kulturhistoriske og politiske kontekst og sætter fokus på vor tids natursyn.
Om Brian Kure
Brian Kure (f. 1988) bor og arbejder i København. Han er uddannet fra Academy of Media Arts Cologne (KHM) og Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2013 fra Afdelingen for Teori og Formidling. Hans speciale handlede om forholdet mellem form og indhold i tekniske medier.