DATO//30.11.2024 – 26.01.2025
Udstillingen Crossing Waters: Ripples of Tomorrow viste fotografi, video, performance og installationer af den dansk-caribiske kunstner Jeannette Ehlers (f. 1973).
Ehlers er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi. Hun bor og arbejder i København, men har rødder i både Danmark og Trinidad. Det er hendes egen arv og identitet, der danner afsæt for hendes værker. Ehlers udforsker den vestlige kolonihistorie og de bølgeslag, den fortsat skaber i dag.
I sin praksis lægger Ehlers stor vægt på kroppen og det performative. Hun bruger sin egen krop og sin egen erfaring som brun krop i verden som afsæt, men inddrager og sammenfletter ofte andres stemmer og vidnesbyrd i sine værker. Hun bygger bro mellem det personlige, intime og det kollektive og politiske.
I sine værker hylder Ehlers den afrikanske diaspora. Et udtryk der betegner grupper, der bevarer deres kulturelle identitet og bånd til deres oprindelige hjemland, selvom de bor i andre lande. I dette tilfælde efterkommerne af afrikanere, der blev spredt rundt omkring i verden, især som følge af den transatlantiske slavehandel.
For Ehlers er fortiden del af en levende og omskiftelig nutid. Den påvirker vores forståelse af virkeligheden, vores sprog, billeder og de fortællinger, der definerer os. Udstillingen er således iscenesat som en reflekterende cyklisk rejse, hvor den koloniale fortid aktiveres og forbindes med nutidige spørgsmål om migration, identitet og kampen for repræsentation.
Udstillingen var produceret i samarbejde med Le Bicolore, Det danske hus i Paris, og er del af projektet I-LAB. Den er kurateret i samarbejde med Jeannette Ehlers, Anna Krogh-Rosenlund og Elisa Leïla Durand.
Udstillingen var realiseret med generøs støtte fra følgende fonde
15. Juni Fonden, Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Statens Kunstfond, Konsul George Jorck og hustru Emma Jorcks Fond,
Knud Højgaards Fond