Lige nu kan du opleve fokusophængningen “En halv plade” i siderummet til forhallen. Ophængningen viser værker på plade fra museets samling i målene 122 x 122 – en halv masonitplade.
PERSONLIGT, POLITISK, POPULÆRT
Gennem 1960’erne havde det eksperimenterende kunstnerkollektiv Eks-skolen et klart formål: at gøre op med akademiernes forældede traditioner og det de så som kunstens ophøjethed. De ville udfordre idéen om mesterværket ved at eksperimentere med materialer, teknik og form. En af metoderne var at male på rå masonitplader af standardiserede formater og anvende teknikker som maleri, collager, skitser, fotografier og elementer fra performances.
Per Kirkeby (1938-2018) skar masonitpladerne i to stykker, så de fik de kvadratiske mål 122 x 122 cm. Indenfor disse rammer eksperimenterede han for eksempel med lakfarve fra farvehandleren, almindelige pensler brugt til at male cykler, tegneseriereferencer og endda ved at lade den ikke bemalede flade stå tydeligt frem.
Også Lene Adler Petersen (f. 1944) skabte værker på masonitplader, for eksempel i serien Parbillede (1975). Her anvendte hun magasinudklip og trykketeknikker kendt fra reklamebranchen. Pladerne tilbød et uformelt frirum fra det hvide lærreds historiske belast, et rum til at udforske maleriet som medie og skabe nye former for fortællinger.
De mange referencer til hverdagens billedsprog var for kunstnerne et forsøg på at portrættere og udfordre samtidens forestillinger om høj- og lavkultur, det personlige og det politiske og hos Adler Petersen også det kønspolitiske.
Udforskningen af masonitpladens muligheder fandt også sted uden for Eks-skolen, hvor Ib S. Østergaard (1937-2022), i samme periode som Kirkeby, benyttede sig af masonitpladens standardiserede rammer.
Eksperimenterne med pladerne i 1960’erne og 1970’erne er en væsentlig del af historien om tidens eksperimenterende kunstscene. I vores fokusophængning EN HALV PLADE ses eksempler fra museets egen samling.
Ophængningen, der kan ses indtil 28. juli, er kurateret af udstillingsassistent Liv Marie Larsen.
Foto: Lene Adler Petersen: Parbillede, 1975.