Rita Kernn-Larsen (1904-1998)
Træpantomime, 1934
Olie på lærred, 72 x 104 cm.
I Rita Kernn-Larsens surrealistiske landskaber er femme arbre, eller kvindetræet, et tilbagevendende element. Figurerne er fulde af referencer til erotik og krop. I Kernn-Larsens sammenstillinger af seksualitet og planter ser vi imidlertid ikke den typiske analogi mellem kvindekønnet og blomsten, som passiv genstand for mandligt begær. I Træpantomime skildres kvindekroppene derimod som stærke, massive træstammer, dansende i en kompliceret indbyrdes relation. Kernn-Larsens værker skildrer og udforsker en kvindelig seksualitet, som i den grad har udfordret hendes samtids borgerlige seksualmoral.
Elev hos Léger
Kernn-Larsen begynder sin kunstneriske uddannelse på Statens Tegneskole i Oslo 1924–25. I 1926 kommer hun ind på den Det Kgl. Kunstakademi, men afbryder i 1929 studierne og flytter til Paris. Her kommer hun i mesterlære hos Fernand Léger på hans Académie Moderne. I 1933 vender hun tilbage til Danmark, og kommer ind i den surrealistiske kreds omkring tidskriftet Linien.
En kvindelig surrealist
Rita Kernn-Larsen har sin debutudstilling i 1934 hos Chr. Larsens Kunsthandel i København. Hun deltager derefter på den navnkundige internationale udstilling Kubisme–Surrealisme i Den Frie Udstillingsbygning (1935). De næste ti år arbejder hun som surrealist og bliver del af den internationale scene. Hun deltager i flere skelsættende udstillinger i Paris, London, New York og Halmstad.