Rita Kernn-Larsen (1904-1998)
Træpantomime, 1934
Olie på lærred, 72 x 104 cm.

I Rita Kernn-Larsens surrealistiske landskaber er femme arbre, eller kvindetræet, et tilbagevendende element. Figurerne er fulde af referencer til erotik og krop. I Kernn-Larsens sammenstillinger af seksualitet og planter ser vi imidlertid ikke den typiske analogi mellem kvindekønnet og blomsten, som passiv genstand for mandligt begær. I Træpantomime skildres kvindekroppene derimod som stærke, massive træstammer, dansende i en kompliceret indbyrdes relation. Kernn-Larsens værker skildrer og udforsker en kvindelig seksualitet, som i den grad har udfordret hendes samtids borgerlige seksualmoral.

Elev hos Léger
Kernn-Larsen begynder sin kunstneriske uddannelse på Statens Tegneskole i Oslo 1924–25. I 1926 kommer hun ind på den Det Kgl. Kunstakademi, men afbryder i 1929 studierne og flytter til Paris. Her kommer hun i mesterlære hos Fernand Léger på hans Académie Moderne. I 1933 vender hun tilbage til Danmark, og kommer ind i den surrealistiske kreds omkring tidskriftet Linien.

En kvindelig surrealist
Rita Kernn-Larsen har sin debutudstilling i 1934 hos Chr. Larsens Kunsthandel i København. Hun deltager derefter på den navnkundige internationale udstilling Kubisme–Surrealisme i Den Frie Udstillingsbygning (1935). De næste ti år arbejder hun som surrealist og bliver del af den internationale scene. Hun deltager i flere skelsættende udstillinger i Paris, London, New York og Halmstad. 

Det sker på Randers Kunstmuseum

Der ermasser af aktiviteter, events og tilbud, der inviterer børn og voksne møde kunsten. Vi glæder os til at tage imod dig.