Jens Søndergaard (1895-1957)
Søndag, 1928
Olie på lærred, 190 x 220,5 cm.

Farvekraft
Søndag er en levende skildring af et mylder af mennesker i en konstrueret flad naturbaggrund, der er karakteristisk for Jens Søndergaards (1895-1957) værker. Søndergaards skildring af en solskinsrig sommersøndag er en varm hyldest til livet, til fællesskabet og til familien. Under et træ, hvis rødder går fra billedets bund og hvis krone vokser ind i himmelen, sidder et kærestepar. Manden spiller på en fløjte, mens kvinden skuer ud over landskabet. Parvis eller i større flokke vrimler børn og voksne, unge og gamle ud af vejen mod kirken. Landskabet bølger frugtbart. På markerne græsser kvæget og flaget vajer over en bondegård. På det solbeskinnede hav i baggrunden farter små skibe rundt og øverst, over den buede horisontlinje, ses solens stråleglans. I værket viser Søndergaard foruden sin ekspressive penselføring, ligeledes sit talent for at skabe værker med en farvestrålende kolorit, som Søndergaard selv knapt så stuerent kaldte Farvekraft ad Helvedes til.

Kunstneren fra Thy
Den autodidakte kunstner Jens Søndergaard forblev uskolet af egen vilje, da han efter kun tre måneder på Kunstakademiet i 1919 søgte sine egne veje. Dette tjente ham vel, og samme år debuterede han og fik et egentligt gennembrud i 1922 på Kunstnernes Efterårsudstilling, hvor Leo Swane (1887-1968), senere direktør for Statens Museum for Kunst roste Søndergaards værker med store ord. I løbet af karrieren udviklede han en særlig ekspressiv malemåde, der motivisk særligt tog udgangspunkt i hjemstavnen Thy igennem hele sin karriere.

Det sker på Randers Kunstmuseum

Der ermasser af aktiviteter, events og tilbud, der inviterer børn og voksne møde kunsten. Vi glæder os til at tage imod dig.