Herman A. Kähler (1846-1917) og H. A. Brendekilde (1857-1942)
Krukke med havmotiv. Den skumfødte Venus, 1890
Brændt ler, h. 38 cm.

Krukken, der dateres til 1890 viser et eventyrinspireret motiv med en nøgen kvinde i en muslingeskal omgivet af havets bølger, en skumfødt Venus. Den er med sit motiv og sin lustre glasur et meget smukt eksempel på den kunstnerkeramik, der skabte Herman A. Kählers berømmelse.

På Randers Kunstmuseum har man altid kendt til krukkens eksistens, da den indgår i museets berømte portræt af keramikeren Herman A. Kähler ved drejeskiven malet af L.A. Ring. Det var netop Brendekilde der introducerede Ring til Kähler. I en periode boede Brendekilde i møllen ved siden af Kählers Keramiske Værksteder. I 1890 havde Herman A. Kähler, der var jævnaldrende med Ring og Brendekilde, videreudviklet sin faders keramiske virksomhed og ajourført den i forhold til tidens nye idealer. Det blev ikke det traditionelle lertøj, men den kunstnerisk prægede keramik, som blev fabrikkens kendetegn.

Kähler havde et bredt kontaktnet til arkitekter og billedkunstnere som hjalp med at formgive og dekorere de nye produkter, herunder Brendekilde, Thorvald Bindesbøll (1846-1908) og L. A. Ring (1854-1934).

Vasen er en gave til Randers Kunstmuseum i 2017 fra Helene og Carl Sundt Hansen i Stavanger. Den havde sandsynligvis været i familiens eje siden 1890.

Det sker på Randers Kunstmuseum

Der ermasser af aktiviteter, events og tilbud, der inviterer børn og voksne møde kunsten. Vi glæder os til at tage imod dig.