Emilie Mundt (1842-1922)
Efter hjemkomsten, 1893
Olie på lærred, 69,5 x 116,5 cm.
Figurbilledet Efter hjemkomsten må betragtes som et af maleren Emilie Mundts (1842-1922) hovedværker. Det viser en selskabelig sammenkomst i Mundts og maler Marie Luplaus fælles hjem på Frederiksberg, København. I værket optræder en række personer der havde deres vante gang i hjemmet, maleren og grafikeren Anna Meyer, maleren Louise Ravn-Hansen, Vilhelm Thomsen, maler Thorvald Niss, billedhugger Carl Aarsleff, pastor Daniel Luplau, maler Thomsen, Karens Charlotte Thomsen (gift med Vilhelm Thomsen) samt Marie Luplau. Sammenkomsten er, som hendes gruppebilleder ofte er, skildret ved aftenlys, hvor billedets centrale lyskilde, lampen på bordet, får en central rolle.
Luplau fik stor betydning for Mundt både personligt og kunstnerisk. De to traf hinanden, da Mundt som trediveårig bestemte sig for at blive maler og derfor søgte ind på Vilhelm Kyhns tegne- og malerskole for kvinder. I 1875 søgte begge optagelse på Det Kgl. Danske Kunstakademi, men forgæves, hvorfor de i stedet valgte at rejse til München for at studere i otte måneder. Da de returnerede til dansk grund åbnede de sammen i 1886 en tegne- og malerskole for kvinder med dimissionsret til Kunstakademiets Kunstskole for Kvinder. Den fik betydning for periodens kvindelige malere.