Randers Kunstmuseum har erhvervet et fremragende værk af kunstneren Edvard Weie (1879-1943). Med generøs støtte fra Ny Carlsbergfondet har kunstmuseet købt det store maleri Solskin og dovenskab, som kunstneren malede i 1914. Det blev allerede i samtiden anset for at være et af Weies bedste malerier. Kunstværket, der også har titlen ”Havebillede med tre figurer”, supplerer og perspektiverer på fornem vis Randers Kunstmuseums ypperlige samling af dansk modernisme.
Sommerlys modernisme
Maleriet viser tre personer, som slapper af i en sommergrøn og lysmættet have. Titlens ”Solskin og Dovenskab” er omsat til en smuk lys- og lystfyldt balance, hvor figurerne har fundet rolige positioner. I forgrunden døser en ung mand med boater-hat i en liggestol og en anden har i mellemgrunden skødesløst sat sig på et bord, selvom tre stole står ledige. I billedets venstre side lyser en rødklædt kvinde op blandt havens grønne løv. En solhat skærmer hende sammen med en opslået solparasol for den skarpe sol. Stilen er Weies karakteristiske lette og ubesværede, der hurtigt synes at have indfanget motivet med brede penselføring. Værket er malet under kunstneren Edvard Weies ophold hos familien Lorentzen i deres sommerbolig, Bakkehuset, i fiskerlejet Sletten, nær Humlebæk, i sommeren 1914. Det viser, hvordan Weie, efter at have været uarbejdsdygtig på grund af en længere indlæggelse med depression og uarbejdsdygtighed, genoptog sit arbejde med at udvikle et lyst og stemningsmættet modernistisk maleri. Udforskning af farvernes klang i et lyst og helhedssøgende billedsprog afløste tidligere mørke og detaljerige skildringer.
Edvard Weie: Solskin og dovenskab, 1914. Olie på lærred, 120×120 cm.