Danmarks Indsamlingen og børn fra Randers åbner drømmenes dør

I anledning af Danmarks Indsamlingen inviterer Randers Kunstmuseum og DAN DRYER alle børn fra Randers og omegn til at bidrage. Lav et Sven Dalsgaard inspireret nøglekunstværk med dine drømme om det gode børneliv til fordel for udsatte børn i fattige lande. DAN DRYER bidrager med et beløb til Danmarks Indsamlingen for hver enkelt nøgle. Målet er 500 sponserede nøglekunstværker med ønsker for udsatte børn

Danmarks Indsamlingen finder sted på koncerthuset Værket den 4. februar 2023. Værket ligger på Sven Dalsgaards plads, hvor man kan opleve billedkunstneren Dalsgaards store vidunderblå nøgle; en syv meter høj skulptur placeret i et cirkulært bassin, der spejler den blå himmel. Med sin overdimensionerede størrelse bryder nøglen forbindelsen til hverdagslivet. Den bliver nøglen til en anden virkelighed, til fantasiens verden. Det er derfor oplagt, at Randers’ børn bidrager til Danmarksindsamlingen med små ’nøglekunstværker’, der samtidig markerer byens mest berømte kunstner. De færdige nøgler udstilles museet.

Om Sven Dalsgaards nøgler
Den blå nøgle er særdeles betydningsfuld som symbol i Sven Dalsgaards kunst. Den ses første gang i værkerne fra 1960’erne (dengang i naturlig størrelse), men dukker senere op i mange variationer og formater. Fælles for nøglerne er, at de ikke åbner en bestemt dør til et konkret rum. De åbner for idéernes, drømmenes og kunstens rum. Hvilke muligheder, håb og drømme ønsker du, at din nøgle skal åbne for verdens fattige børn?

Hvordan deltager man?
Besøg Randers Kunstmuseum i museets åbningstid, vi har alle materialer. Deltagelse er gratis. Man kan også deltage med sin klasse på skolen eller på museet. Hvert barn får udleveret en nøgle og et manilla-mærke. Her kan man tegne sin drøm om det gode børneliv, en drøm man håber, nøglen åbner for. Man må også godt dekorere nøglen med farve eller andre elementer.

Deltagelse for skoler

• Skoler og institutioner kan i perioden 16. januar til 3. februar møde op på Randers Kunstmuseum tirsdag til fredag i tidsrummet 10-15 og arbejde med nøglerne her. Book tid med antal elever og klassetrin på 86 42 29 22 eller info@randerskunstmuseum.dk  Varighed: ca. 30-60 minutter.
  • Bestil et klassekit og arbejd med nøglerne på skolen eller i institutionen. Vi leverer så hurtigt som muligt. Klassekittet består af x antal nøgler og manilla-mærker hvorpå man kan tegne sin drøm eller skrive sit ønske. Send bestilling med antal til butik@randerskunstmuseum.dk

Tidsfrist
De færdige nøgler skal være museet i hænde senest den 3. februar, hvorefter vi installerer dem på kunstmuseet. De kan derefter opleves til og med vinterferien.

Du er måske også interesseret i