Anna Ancher (1859-1935)
Syende fiskerpige, 1890’erne.
Olie på lærred, 59 x 48 cm
Anna Anchers (1859-1935) hyldes for sin grænseoverskridende brug af farver og sin fabelagtige evne til at fange en solstråle. Det fine værk Syende Fiskerpige er signifikant for kunstnerens arbejde med netop solindfald i et interiør. Ancher arbejder bevidst med komplementærfarver, de grønne blade og de røde blomster, det gyldne lys og de blå skygger, ligesom lokalfarven forlades til fordel for et atmosfærisk farvespi Ancher inspireres af den samtidige franske kunst, men hendes værker kan ikke entydigt klassificeres som impressionistiske. På trods af det flimrende lys på væggen, præges billedet ikke af en hektisk eller flygtig øjebliksbetoning. Det er som om Ancher ”forvandler det impressionistiske øjeblik til den evighed, hvor tidens udstrækning materialiseres som lys og farve.” (Citat: Peter Nørgaard Larsen)
Hvor Michael Ancher (1849-1927) ofte finder sine motiver udendørs blandt fiskerne, er Anna Ancher optaget af det nære, hjemmet og kvindernes og børnenes verden. Det er dog ofte farven og lyset der er det egentligt kunstneriske motiv.
Ancher blev født i og voksede op i Skagen og er kun en ganske lille pige, da malerne begynder at rejse til byen. Deres færden fanger hendes interesse og med inspiration i deres arbejde kaster hun sig ud i selv at tegne og male. I 1875 følger hun undervisningen på Vilhelm Kyhns malerskole for kvinder. Få år efter hun forlader undervisningen debuterer hun i 1880 på Charlottenborg i København.