Randers Kunstmuseum har fået nyt logo og visuel identitet. Med skiftet vil vi markere os med en klar visuel identitet, som kan skabe kontinuitet og genkendelse i vores udtryk og sikre synlighed.

Kunstmuseer har tradition for en vis tilbagetrukkethed. Smukke bygninger omgivet af malerisk park med nobel distance til det omgivende samfund. Oaser af skønhed, refleksion og kultur indhyllet i en umiskendelig akademisk air. Men Randers er ikke Humlebæk. Stemannsgade er ikke en boulevard. Og Randers Kunstmuseum er ikke den slags kunstmuseum.

Randers Kunstmuseum er et af landets ældste kunstmuseer, men ligger på anden sal i et kulturhus med rå betonfacader, der arkitektonisk kan beskrives som modernistisk brutalisme. Næsten jævnaldrende med – og i sin struktur meget lig – sin franske fætter, Centre Pompidou, i Paris. Også i Randers ligger museet midt i bygningen, midt i byen, midt i trafikken, midt i regionen. På alle måder tilgængeligt. Uden distance, uden barrierer.

Råt, men imødekommende
Udfordrende, altid parat til en provokation og åben for en diskussion. Karakteristisk for museet er den særlige interesse for de kunstnere, der på forskellig vis agerer i yderkanten af det etablerede. Udstillinger og formidling af deres arbejde perspektiverer det trivielle og afsøger grænseområder. Det er ikke tilfældigt, at Randers blev det første museum, der åbnede dørene for en udstilling med Hornsleth. Valget af temaer og kunstnere er aldrig uden kant, men heller aldrig uden et glimt i øjet eller respekt for museets arv.

Særudstillingerne er de lysglimt, der gør de forbipasserende opmærksom på kysten og giver landkending. Men den faste samling er fyrtårnet, der dag efter dag rejser sig mod skyerne og skaber kontinuitet og genkendelse. Den faste samling er museets stolthed. Ja, og mere end det: Byens stolthed. Den enestående samling af overvejende dansk kunst fra 1800 til i dag er museets hovedstol og den vigtigste grund til, at museet er – og har tænkt sig at fortsætte med at være – et kunstmuseum. Men ikke altid på den måde, du forventer.

Kontekst og kontinuitet
Da Randers Kunstmuseum tog kontakt til ASAP Design var vores forsigtige ambition at værne om kvaliteterne ved det gamle logo og blot modernisere udtrykket. Målet var, at logoet skulle udtrykke museets historie, som et af landets ældste kunstmuseer, men også rumme nutiden og museets vision om at være et rum for samtidskunst, for dialog og diskussion om kunst og verden i dag. Det gamle logo var skabt til en tid, hvor Randers Kunstmuseum lå på første sal af en nyklassicistisk museumsbygning med tempelgavl. En arkitektur som både er væsensforskellig fra Flemmings Lassens betonhus, men også står i kontrast til, hvad et kunstmuseum er i dag, hvor det også handler om at vise sin relevans for nye målgrupper og tiltrække flere besøgende. Moderniseringen af logoet er blevet mere radikal end vi forventede.

Det oprindelige navnetræk RKM, der i skønvirkestil indgik i det gamle logo er blevet forenklet til RK. Cirklen, der omsluttede logoet er væk, rummet i og omkring logoet er dynamisk og fragmenteret. De håndtegnede bogstaver er erstattet af en moderne typografi, som på en gang forener det historiske med det nutidige, det ornamentale med det mere rå.

Den nye grafiske linje er udarbejdet af ASAP Design ved Sille Haahr-Aasmul.

I forbindelse med Randers Kunstmuseums nye visuelle identitet præsenteres ny hjemmeside, magasin samt trykt materiale.

Du er måske også interesseret i