Erik A. Frandsen – Omkring BAR ROMA

DATO//28.10.2023-18.02.2024

Den 27. oktober 2023 blev der indviet en ny skulptur i det offentlige rum; Erik A. Frandsen: BAR ROMA på Thors Trappe i Randers. Det markerer Randers Kunstmuseum med en fokusudstilling med Frandsens nye malerier og tegninger fra 2023 samt skitser og modellen til skulpturen. Udstillingen kan opleves fra lørdag den 28. oktober 2023 kl. 10.

Skulpturen BAR ROMA er 8 meter lang og skabt af sprøjtemalet aluminium. Det drejer sig om statue af en kappeklædt mand, der er væltet ned af en alt for lille sokkel. Frandsens overordnede intention er at skabe et monument, der ”udfordrer og understreger de bevægelser og identitetspolitiske strømninger der sætter spørgsmålstegn ved hierarkierne i vores samfund”. Skulpturen afspejler den statuedebat der lige nu opleves verden over, hvor demonstranter vælter eller modificerer fortidens statuer over magtfulde personer. Samtidig indskriver skulpturen sig i et langt større historisk perspektiv fra antikken og frem, hvor turbulente samfundsmæssige omvæltninger ofte ledsages af destruktioner af de statuer og billeder, der er forbundet med et gammelt ideologisk styre.

Skulpturens titel, BAR ROMA er inspireret af en rejse til Italien i januar 2023. Sammen med forfatteren Tom Hermansen besøgte Frandsen 15 norditalienske byer for at se på fascistisk kunst fra 1930’erne. Mens Tyskland efter krigen slettede sporene fra nazismen lever Italienerne med arkitekturen, billederne og symbolerne fra den fascistiske tid. Efter turen begyndte Frandsen at tegne og male billeder, mens Hermansen læste og skrev om fascismens æstetik. Frandsens interesse for fascismens monumenter har intet at gøre med den bagvedliggende ideologis etos eller dogmer, men udspringer af en umættelig fascination af æstetik og skønhedsidealer; hvordan mennesket gennem tiden på vidt forskellig vis – og af vidt forskellige grunde stiler efter og rækker ud mod det sublime eller det utopiske. Hans værker fra rejsen giver ikke en fuldstændig skildring af de steder han oplever, i stedet præsenteres vi for en række fragmenter; lyserødt marmor, vægmalerier, et klokketårn, glasmosaikker, en blomstret lænestol, en gigantisk bogreol og meget andet. (Erik A. Frandsen og Tom Hermansen: BAR ROMA ROADTRIP, 2023. Udgivet af Hans Alf Gallery).

BAR ROMA er en forslidt bar i den lille landsby Tresigallo. Landsbyen kaldes for den ’metafysiske by’. Med sine overdimensionerede, for alt overflødigt rensede, marmorbygninger ses den som arnestedet for italiensk rationalistisk og fascistisk arkitektur. Byen er resultat af en omsiggribende sanering fra 1927-1934, hvor den daværende landbrugsminister for det fascistiske regime Edmondo Rossoni satte sig for at skabe en utopisk idealby. Byen var designet til at modvirke den stærke udvandring fra landet forårsaget af ekstrem fattigdom og en høj arbejdsløshed. I dag virker byen som en forladt spøgelsesby, suspenderet i tid og rum.

Frandsens produktion har siden de tidlige 1980’ere været karakteriseret af en grundlæggende rastløshed, en konstant og insisterende afsøgning af muligheder, medier og udtryksformer. Nu indforskrives også disse nye fragmenter i Frandsens fortløbende motivkartotek over de uendelig komplekse og konstant transformerende virkeligheder, han har udforsket.

Skulpturen er skænket til Randers Kommunes Kunstfond af: 

– BilButikken
– BKG-Finans
– HF Christiansen A/S
– Innovation Living
– MAKEEN Energy kunstforeningen
– Multitek
– Pedersen&Nielsen Automobilforretning
– Randers Kommune
– Randers Tandhjulsfabrik
– Redmark
– Sparekassen Kronjylland
– XL-Byg Vorup
– VERDO

Desuden: ANF INVESTMENT & CONSULTANCY ApS, BellCon, Bjørn Christiansen Landinspektører, Byens Malerfirma, Danish Care Supply, Erhvervsklubben Randersklubben, Jensen Byg, John Drejer A/S, Limo Labels, National Revision, Nybolig Bjørn & Ankersen, Poul Tarp A/S, Svend Lynge.

Om Erik A. Frandsen

Erik A. Frandsen er født i Randers, 20. april 1957. Han er søn af ostehandler August Frandsen, der i mange år drev butik i Randers. Erik A. Frandsen er autodidakt billedkunstner og grafiker. Han startede sin karriere som kunstner allerede i gymnasietiden. Her lånte han en gammel trykpresse af en anden randerskunstner, Per Neble. Efter gymnasiet rejste Frandsen til Grækenland for at studere keramik. I begyndelsen af 1980érne spillede han en hovedrolle i det kunstneriske nybrud, der fandt sted i Danmark, ofte betegnet som ”de unge vilde”. Han har siden været en særdeles tydelig og dynamisk arbejdende kunstner i både det danske og det udenlandske kunstliv. Hans værker finder man både på mange kunstmuseer, i det offentlige rum og i private samlinger. Erik A. Frandsen har blandt andet udført en stor kunstopgave på supersygehuset Gødstrup i 2022. Og han har også spillet en stor rolle i udsmykningen af kronprinseparrets palæ på Amalienborg.

Læs mere under udstillinger

Det sker på Randers Kunstmuseum

Der ermasser af aktiviteter, events og tilbud, der inviterer børn og voksne møde kunsten. Vi glæder os til at tage imod dig.