Fin donation fra Ib Zahll udbygger museets samling af en væsentlig kvindelig kunstner med relation til lokalområdet, nemlig maleren, billedhuggeren og keramikeren Ane Brügger (1908-1995).
Ane Brügger er født i Snejbjerg og flyttede efter flere år i København i 1938 til Løkken, i 1943 til Randers og i 1959 til Laurbjerg, hvor hun boede frem til 1982.
På trods af, at tilværelsen som kvindelige kunstner og enlig mor ikke altid var nem holdt Brügger hele livet fast i at ”kvinder kan andet end af sy og brodere”, som hun selv udtalte til Alt for damerne. Hun beskæftigede sig med en bred vifte af medier og materialer, fra akvarel- og oliemaleri, til batikmaleri, stenskulptur og mosaikker og keramik. I Randers er hun særligt kendt for skulpturen Konen med æggene på Houmeden.
Det nye maleri i Randers Kunstmuseums samling er udført i batik, stofmaleri, hvor man indkredser motivet med voks og derefter påfører farve i flere omgange. Indimellem tørrer man og stryger voksen af. Det var en teknik Ane Brügger havde stiftet bekendtskab med på Nationalmuseets etnografiske afdeling, og som hun begyndte at anvende i årene efter anden verdenskrig, men videreudviklede op gennem 1950’erne og 1960’erne. I de tidlige år arbejdede Ane Brügger fortrinsvis med figur- og landskabsskildringer samt religiøse motiver. I slutningen af 1950’erne begynder Ane Brügger i stigende grad at arbejde abstrakt. Det er farve- og rytmeoplevelsen i naturen hun søger at skildre: ”Når jeg ved efterårstid gik i skovene her på kanten af Ådalen, faldt mit blik ofte på visne blade, der hvirvledes op af blæsten. Så kunne det gribe mig, hvor smukke disse farver var. Jeg samlede en håndfuld og tog dem med hjem.” (Niels Th. Mortensen: Maleren og billedhuggeren Ane Brügger, 1971. s. 32). Det blev til en kubistisk komposition og mange fulgte efter.
Efterhånden frigjorde de abstrakte værker sig helt fra det naturalistiske afsæt til fordel for en stram farverytmisk form. I 1959 viste hun en hel serie ’kubistiske’ batikkompositioner på Den Frie Udstilling i København. Om maleriet her var blandt de udstillede malerier vides ikke med sikkerhed, men i 1963 blev det udstillet på Randers Realskole og efterfølgende solgt til skolen, hvor det hang i mange år.